Thursday, March 25, 2010

Flätat från Förr i tiden - Plaited from old times

En större bild? Klicka på den! - A larger image? Click on it!

Torsdags foto vill att vi ska visa saker från förr i tiden. Den  till vänster är en bärkasse gjord av palmblad. De användes förr på Zanzibar. Jag fick se hur min tillverkades när jag var där för några år sedan. Ostkorgen till höger kommer från min farmor. Och den har även jag ystat i när jag var barn.

Torsdags Photo likes us to show things from the old days.  The basket to the left is made of palm leafes. They used it in the old days on Zanzibar. I visited the island a few years ago and one was made for me. The basket to the right is for making  cheese. It belonged to my grandmother and I have made cheese in it to, when I was a child.


Etiketter Labels: , , , , , , , , , , , , , , , ,

13 comments:

mimmi said...

Tror det eller ej .. men jag har faktiskt suttit och gjort sådana :) och jag tyckte det var jätte roligt :)

Anne-Lie said...

Härlig bild du bjuder på idag - extra kul att du har en sådan tydlig anknytning till båda objekten!

Eva-Lena said...

Härlig bild m vackra ting...

Ha det gott/E-L

Hage og Foto entusiast said...

Så herlig bilder.

Anneli - A'la Foto said...

Fin bild och roligt att läsa historien bakom!

Ha en fin dag!

Snowcatcher said...

I enjoyed the stories about your baskets, and the lighting you used is incredible. Perfect exposure!

Maria G said...

Fin bild med en bra text!
Ha en fortsatt bra dag!

anki said...

härliga korgar, riktiga konstverk :)

ha en skön kväll

anemonen said...

Vackra saker det där.

ormbunke said...

Ostkorgen var ju läcker. Visste inte att man använde korgar. Fint fotat. Ha de gott. Anita

Lil said...

Jättefint med mörk bakgrund. Den sortens hantverk verkar ha funnits i alla länder. Kul att se.

Birgitta said...

Vackra gamla saker du visar! Riktigt snyggt foto!

NatureFootstep said...

tack allesammans