Wednesday, August 12, 2009

Äntligen, en Amiral - Finally, a Red admiral

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Äntligen hittade jag en Amiral. Min favorit bland fjärilar var senkommen. Då blir det inga mängder i år. Visst är den vacker??
.
Finally I found one Red Admiral. I have waited a lot for that one. It is soo beautiful, my favourite among butterflies.



En vinbärsfuks stod också på listan över fynd idag. Den bästa bilden hittills på den.
.
A nice one called Anglewing was also on the list today. My best image so far of that one.




Hur många färger finns det på humlor? Den översta, med grått även i nacken har jag inte sett förut.
.
How many colors are there on humblebees? The top one with grey on the neck I have not seen before.





7 comments:

Mimmi said...

vilka kanon bilder du har fått:)
Nu får man lusten tillbaka att gå ut och leta efter fler fjärilar ju:)
och en så bra bild på humlor..dom har jag väldigt svårt att få bra bilder på..de brukar för det mesta att bli väldiga suddiga,men du har lyckats med en kanon bild där med:)
Så nu känner jag för att gå ut igen och leta fjärilar...synd bara att det är för mörkt ute just nu förstås:D
kram

AnnA said...

Härligt med fjärilar.
och har man lite "ostädat" i trädgården får man gott om den varan.
Jag såg faktiskt också en amiral i går, men just då var jag med fingrarna i jorden och hade inte kameran i närheten.
Den kanske kommer på besök under denna dagen med...
Ha det!
hälsn
AnnA

anki said...

ja Amiral fjärilarna är jätte vackra, tog hur många bilder som helst i fjol då vi hade några här, i år har jag inte sett någon alls. :-)

ja du humlor, vi har ca 40 arter av humlor i Sverige, och för att artbestämma dessa går man dels efter hur dom är färgad, vilka färger och vart färgerna sitter, sen tittar man även på skenbenen om dom har pollenkorg eller inte, har dom pollenkorg så är det en social humla, utan pollenkorg så är det en snylthumla som oftast har glesare päls också och deras färgningar är lite annorlunda jämfört med den sociala humlan som dom snyltar på. :-)

Humlan är ett bi förresten och hör till midjesteklar. :-)

ha en skön dag

Rolf said...

Bilden på Amiralen är väldigt bra och roligt att du fick tag på den också. Det gäller att passa på när dom kommer inflygandes, vips så har dom flygit vidare.

NatureFootstep said...

40 olika humlor? Jag trodde det fanns kanske tio. Där ser man. Att humlan hör till bin visst jag redan. Om inte annat så heter den ju Humble bee på engelska.

Kul att ni också gillar amiralen. Jag får hoppas på fler.

AnnA said...

Hej igen!
Idag har jag tom haft Amiralen sittandes på mig(jag är väl lite ostädad;)...)Jag lyckades inte kn äppa ngt foto av händelsen då, men annars har jag lyckats samla in en hel hoper med Amiralfoton och andra fjärilar med. Här är ett överflöd just nu, tycker jag. Underbart1
Trevlig helg på dig1
hälsn
AnnA

Garlica said...

Oj så fina bilder. Den översta är suverän..