Friday, August 28, 2009

Skåda och plåta - Watching and photographing

En större bild? Klicka på den! - A larger image? Click on it!

Inte alltid lätt att kombinera. Jag var ju ute med några av ornitologerna igår kväll. Jag måste ju faktiskt säga att det är tur att man ser saker lite varstans annars blev det ju rätt tunnt med bilder. Som nedanstående bild. Ni ser väl gulärlan? Den där lilla gula pricken jag markerat? Den blev inte större trots mitt 500 mm objektiv.

It is not easy to combine. I was out with my fellow birdwatchers yesterday evening. I have to say, I am lucky that I see things here and there or the camera would have been empty when I got home. Like the image below. Do you see the yellow wagtail in the markings? That is as big as it got, despite my 500 mm lens.
.
Kvällshimmel över en åker. - Evening sky above a field
.
Säd i närbild - Crop close up
.
 



Några konstverk i Stadsparken på väg hem. - Some artwork in the City park on my way home

6 comments:

Mimmi said...

Godkväll:)
Den sista bilden blir min favorit..den var kanon fin:)
Nej det är inte lätt att få detaljer även om man har ett super objektiv ibland:D
Svar:
jag hade 3 st olika färgade plast fickor som jag lät vattenkranen droppa på..sen var det att försöka att fota droppen precis när den träffar
men när man ser bilden i kameran eller på datorn .då ser man inte de färger.men tar du auto fix i photochape då kommer de färger fram:)
Vilka färger det blir beror helt på vilken färg du har på de olika plastfickor

NatureFootstep said...

tack för tipset :)

anki said...

ja jisses, har du hök ögon? hur sjutton kunde du se den lilla ärlan? :-) är som jag och små kryp, folk omkring mej förstår inte hur jag kan se så små kryp,, :-)

antar att man tränar upp ögonen att fästa sej vid det man är intresserad av.. det verkar inte bättre.. :-)

säd är vackert,, hösten överhuvudtaget när fälten gulnar och tröskningen kör i gång och det är klar blå himmel och gula halmbalar som ligger här och var på åkern.. :-)

ha det skönt

Mimmi said...

Hoppas du har haft en trevlig lördag:)
Här har det varit så konstigt väder vi hade sol/regn/storm i ett paket :) så det kändes lite konstigt när vi var ute och gå då:)

NatureFootstep said...

det var samma här :)

NatureFootstep said...

nja anki, det var en av grabbarna med stor kikartub som såg den, ärlan, först.